Δευτέρα 1 Απριλίου 2013

Ο Αναστασιάδης έχει υπογράψει από καιρό Μνημόνιο για απολύσεις και μειώσεις μισθών στο Δημόσιο

Δημοσίευμα της κυπριακής εφημερίδας «Πολίτης» υποστηρίζει ότι ένα προσύμφωνο μεταξύ ΔΝΤ και κυπριακής κυβέρνησης,  «υπογράφηκε» λίγες ημέρες πριν από την πρώτη συμφωνία του Eurogroup στο οποίο προβλέπονται μεταξύ άλλων απολύσεις στο Δημόσιο, μειώσεις μισθών και κατάργηση του 13ου μισθού .

Το δημοσίευμα ισχυρίζεται ότι το μνημόνιο οριστικοποιήθηκε ύστερα από συναντήσεις που είχε μεταξύ 26ης Φεβρουαρίου και 11ης Μαρτίου κλιμάκιο του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου με 4 γενικούς διευθυντές κυπριακών Υπουργείων και τη Γενική Λογίστρια της Δημοκρατίας, μετά τις οποίες το τελικό κείμενο -και με την ένδειξη «Μόνο για επίσημη χρήση» - απεστάλη σε όλα τα αρμόδια υπουργεία (Οικονομικών, Εργασίας, Παιδείας, και Υγείας) μία εβδομάδα προτού η Κύπρος κλείσει τις τράπεζές της (!).

Αυτό το Μνημόνιο, προβλέπει μειώσεις μισθών όχι 3% όπως είχαν συμφωνηθεί στο πρωτο μνημόνιο (με στόχο να αρχίσουν από το 2014) αλλά 5%. Με αυτό το μέτρο, σύμφωνα με το ΔΝΤ, εξοικονομείται 0,3% από το ΑΕΠ του κράτους.
Το δεύτερο μνημόνιο, το οποίο υπογράφεται μόνο από το ΔΝΤ, και όχι τα άλλα μέλη της τρόικας, προβλέπει κατάργηση του 13ου και αντικατάστασή του με ενιαίο 13ο μισθό ύψους 500 ευρώ. Με το μέτρο αυτό εξοικονομούνται συνολικά δαπάνες που αναλογούν στο 0,9% του ΑΕΠ.
Τα δύο αυτά μέτρα, τα οποία κρίνονται ως και τα σημαντικότερα, εξαρτώνται, σύμφωνα με το ΔΝΤ, από τις ανάγκες αναχρηματοδότησης του τραπεζικού τομέα της Κύπρου. Δεδομένου ότι το μνημόνιο γράφτηκε πριν η Βουλή καταψηφίσει την πρώτη συμφωνία με το Eurogroup της 15ης Μαρτίου, σύμφωνα με το δημοσίευμα, εξάγετε «αβίαστα το συμπέρασμα ότι σήμερα τα μακροοικονομικά αυτά μέτρα είναι μάλλον υποχρεωτικά για την Κύπρο».
Στην εισαγωγή του μνημονίου  το ΔΝΤ επισημαίνει: «Μεταξύ 2007 και 2012, η δημοσιονομική ισορροπία επιδεινώθηκε κατά 9% του ΑΕΠ. Αυτή η επιδείνωση προέκυψε από αποτυχημένα έσοδα και συνεχή αύξηση των δημόσιων δαπανών. Κατά το εν λόγω χρονικό διάστημα, το δημόσιο χρέος αυξήθηκε από λίγο κάτω του 60% στο 90% του ΑΕΠ. Ενδεχόμενες υποχρεώσεις από τον τραπεζικό τομέα μπορούν να αυξήσουν ακόμα περισσότερο τα επίπεδα του εν λόγω χρέους».

Το σοβαρότερο μέτρο το οποίο αναμἐνεται να προκαλέσει τις μεγαλύτερες αντιδράσεις, περιλαμβάνεται στο κεφάλαιο εκπαίδευσης, για το κόστος της δημόσιας υπηρεσίας, προβλέποντας την έξοδο από το υπουργείο Παιδείας 2.000 εργαζομένων μέχρι το 2016, χωρίς να συγκεκριμενοποιεί, αν πρόκειται περί εκπαιδευτικών ή άλλου προσωπικού.

Το ΔΝΤ αγγίζει και τους πανεπιστημιακούς, με διόλου κολακευτικές παρατηρήσεις όσον αφορά στους όρους εργοδοσίας τους. Χαρακτηριστική είναι η παρατήρηση στο δεύτερο μνημόνιο ότι οι πανεπιστημιακοί λαμβάνουν επίδομα για εξαιρετική επίδοση μεταξύ 7.000 και 12.000 ευρώ κάθε χρόνο, το οποίο όμως δίνεται χωρίς διακρίσεις σε όλους, μετατρέποντάς το, σύμφωνα με το ΔΝΤ, «σε επιπλέον μισθό αντί ως ανταπόδοση παραγωγικότητας».
Το κόστος του εν λόγω επιδόματος για τους πολίτες, το 2011 ανήλθε σε 2 εκατομμύρια ευρώ. Για να μειωθούν οι δαπάνες του κράτους, το ΔΝΤ προτείνει να καταργηθεί το εν λόγω επίδομα και να εισαχθούν δίδακτρα στα δύο κρατικά πανεπιστήμια, ενώ, για να αντιμετωπιστούν τυχόν προβλήματα φοιτητών από οικογένειες με χαμηλά εισοδήματα, προτείνεται να εισαχθεί το αγγλικό σύστημα των προνομιακών δανείων σε άπορους φοιτητές.

Το ΔΝΤ παρατηρεί ότι το σύστημα,της Υγείας, όπως εφαρμόζεται στην Κύπρο εγείρει ερωτηματικά περί της ισονομίας των πολιτών, καθώς πολλά από τα έξοδα αναλαμβάνονται απευθείας από τους πολἰτες. Η όλη δομή του συστήματος Υγείας, σύμφωνα με το δεύτερο μνημόνιο, πάσχει και το ΔΝΤ παρατηρεί ότι το υπουργείο Υγείας «δεν διαθέτει εργαλεία παρακολούθησης της απόδοσης των ιατρικών λειτουργών, ενώ ο ιδιωτικός τομέας λειτουργεί σε μεγάλο βαθμό χωρίς κανόνες». Μέχρι την εισαγωγή του Γενικού Σχεδίου Υγείας, για την οποία το ΔΝΤ δεν εμφανίζεται αισιόδοξο δεδομένων των διαχρονικών καθυστερήσεων, προτείνονται στο δεύτερο μνημόνιο σειρά μέτρων, όπως ο περιορισμός των κριτηρίων δωρεάν περίθαλψης, η αύξηση των τελών, που πληρώνονται κατά τις επισκέψεις στα δημόσια νοσηλευτήρια και η αγορά υπηρεσιών από τον ιδιωτικό τομέα.

Επίσης, το ΔΝΤ παρατηρεί ότι το σύστημα κοινωνικής προστασίας της Κύπρου, το οποίο εισήχθηκε σε μια εποχή χαμηλής ανεργίας, οφείλει να συμβαδίσει με την εποχή της κρίσης, τονίζοντας ότι οι άνεργοι στην Κύπρο πριν από την κρίση δεν ήταν απαραιτήτως και φτωχοί. «Σήμερα είναι και το κράτος οφείλει να τους συνδράμει», επισημαίνεται, αλλά πριν προχωρήσει στις προτάσεις του το ΔΝΤ σημειώνει ότι πολλές πολιτικές κοινωνικής προστασίας εφαρμόζονται από διάφορα υπουργεία και ανεξάρτητες αρχές, όπως για παράδειγμα η στεγαστική πολιτική του κράτους. Ακόμα, το ΔΝΤ παρατηρεί ότι «υπό τις υφιστάμενες συνθήκες του κράτους, η βοήθεια σε εκτοπισθέντες δεύτερης και τρίτης γενιάς δεν μπορεί να αποτελεί προτεραιότητα, τη στιγμή που νεόπτωχοι θα απειλούνται με έξωση από τα σπίτια τους».

Ετσι, προτείνεται να ψηφιστεί ως κατεπείγουσα νέα νομοθεσία για την κρατική βοήθεια, με εισαγωγή εισοδηματικών κριτηρίων, τα οποία θα πρέπει να ισχύσουν και στη φοιτητική βοήθεια, ενώ προτείνεται κατάργηση των διαφόρων βοηθημάτων για τουρισμό, καθώς και το επίδομα αγοράς ηλεκτρονικού υπολογιστή για μαθητές. Το ΔΝΤ θεωρεί ότι όλα τα δημόσια βοηθήματα πρέπει να φορολογούνται, ενω προτείνει επέκταση του ανεργιακού επιδόματος στον έναν χρόνο (όπως ισχύει στις περισσότερες χώρες της ΕΕ).

Το σχόλιο μας: Οι ομοιότητες με αυτά που βιώσαμε στην Ελλάδα είναι δραματικές. Τα ίδια σαθρα επιχειρήματα για να δώσουν τη λάθος συνταγή, αρνούμενοι να παραδεχθούν ότι οδηγούν σε αντίθετα αποτελέσματα... Το πρόβλημα δεν είναι οι μισθοί -δεν είναι η κοινωνική πολιτική αλλά η στρεβλή διαχείριση ...και η άρνηση των Ευρωπαίων ηγετών να κατανοήσουν την πραγματικότητα.

Πηγή: Πολίτης

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σχόλια που περιέχουν υβριστικές λέξεις και εκφράσεις θα αποσύρονται. Παρακαλούμε να αφήνεται τις θέσεις και τις απόψεις σας, αλλά χωρίς χαρακτηρισμούς και υβρεις.